Saturday, February 28, 2009

seronok2..

BKT ST. PAUL

ari nie aku cuti..
so aku ada plan aku sndiri..
smbil2 tu aku layan adek aku wat kajian dia..
cm smlm aku kt aku nk g bukit st.paul..
so ari nie pagi2 lg aku dh bgn walaupun smlm aku tdo lewat..
first skali..aku satu family g sarapan dl kat warung..
lm sungguh tak makin roti canai..
pehhhh....sdp sungguh roti dia..
tp..kalo aku tak de yg tak sedap sume sdp...tolak batu n kayu jek..
kk.....
aku, ayah & adek gerak g bt st paul pas anta mak aku g keje..
pas tu kte owg pun g la..
tak sabar nye nk tenangkan fikiran..
kali nie kami tak ikut tangga dpn nk naek bkt st paul..
kte owg ikut tangga blkang (area sblh muzium LAM)
nie ar tangga yg kte owg gunakan..tangga yang diperbuat drpd batu sungai..
tp krajaan n.mlk dh baikpulih tga2 nie..ha..mst antara org luar tak kenai pokok melaka..
pokok nie ada buah gak..ingat tak kueh buah mlka tu..
ala yg wane hijau tu..ada klape kt luar tu..dlm ada gule mlka..
tp tu kueh..
buah asal cm pic kat atas nie..
kalo buat baling2, buah nie melantun2..tu sifat dia..
sampai gak kt atas bkt nie..
patung nie penyambut tetamu yg dtg ke bukit nie..
patung nie raplika paderi yg menjaga gereja nie ms zaman blanda dl..
sbnar2 nye..bangunan nie gereja tp dh diruntuhkan..

nie gambar gereja tu..atau nama sebenar dia..Gereja St. Paul..
gereja ni asalnye gereja katholik yg hnya sbuah chapel shj..
dibina oleh Kapten Portugis,Duarto Coelho pd TM 1521..
sbgai tanda kesyukuran beliau terselamat dr serangan musuh sms berada di Lautan China Slatan..
antara 1545-1553, seorang Paderi Francis Xavier menginap di gereja ini setiap kali melawat melaka.. apabila beliau meninggal, jasadnye di semadikan di dalam gereja ini selama 9 bulan..
slps itu jasad paderi ini dipindahkan ke Goa, India..

ha..kalo nk tau lbh2, dtg & baca sendiri knyataan..


akhirnya pada 1977, tapak runtuhan gereja St Paul nie telah diwartakan sebagai Monumen Lama & Tapak tanah Bersejarah..
dr atas bukit nie boleh nampak selat melaka, menara taming sari, kapal belanda & eye on malaysia..
ok ar..sampai cni dl.. nnt free aku cte tmpat lain plak..
cau cin cau....

No comments: